Flowcode
Poprzednio opisałem podstawy multipleksowania wyświetlaczy LED. Teraz nauczymy się, jak wykorzystać tę umiejętność w praktyce do wyświetlania wartości liczby. Posłużymy się przykładem nieskomplikowanego programu zegara czasu rzeczywistego, odmierzającego czas z użyciem systemu przerwań mikrokontrolera. Wspomniane przerwanie będzie współistniało z użytym wcześniej przerwaniem obsługi wyświetlacza. czytaj więcej
|
Flow Code ma specjalne makra przeznaczone do obsługi wyświetlaczy LED. Co ważne, dzięki parametryzacji są one przygotowane do obsługi wyświetlaczy multipleksowanych. Można to robić na dwa sposoby – albo układając pojedyncze wyświetlacze 7-segmentowe, albo posługując się komponentem o nazwie „led7seg4”. Jest to makro przeznaczone do obsługi wyświetlacza 4-cyfrowego, np. modułu E-blocks o symbolu EB008-00-1. W którymś z kolejnych artykułów pokażemy, jak zastosować taki wyświetlacz do zbudowania zegara, jednak teraz nauczymy się elementarza, to jest jak dołączyć taki wyświetlacz oraz jak obsłużyć go korzystając z przerwań. czytaj więcej
|
Nowoczesne języki programowania ewoluują w stronę, która umożliwi łatwe napisanie programu nie tylko elicie programistów, ale dosłownie każdemu. Pozwolą na to kompilatory graficzne, których aktualnie używają z powodzeniem zarówno profesjonaliści z różnych dziedzin, jak i… dzieci programujące klocki Lego Mindstorm. Przykładem środowiska programistycznego przeznaczonego równie dobrze dla profesjonalistów, jak i amatorów, służącego do programowania graficznego różnych rodzin mikrokontrolerów, jest produkt brytyjskiej firmy Matrix Multimedia – FlowCode. W tej części kursu pokażemy praktyczny sposób użycia FlowCode do napisania programu sterującego pracą lampki LED o regulowanym natężeniu świecenia. czytaj więcej
|
Współczesne języki programowania ewoluują w stronę, która umożliwi korzystanie z kompilatora i mikrokontrolera nie tylko elicie programistów, ale dosłownie każdemu. Pozwolą na to języki do programowania graficznego, których współcześnie używają z powodzeniem zarówno profesjonaliści z różnych dziedzin, jak i… dzieci programujące klocki Lego Mindstorm. Przykładem środowiska programistycznego przeznaczonego zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów, służącego do programowania graficznego różnych rodzin mikrokontrolerów, jest produkt brytyjskiej firmy Matrix Multimedia – FlowCode. Nie sposób przejść obok niego obojętnie. czytaj więcej
|
Na "starym" easy-sofcie był artykuł Jacka Domańskiego, który zginął przy przenosinach. Na Waszą prośbę - umieszczam go ponownie. W artykule Jado przedstawia swoje sposoby na programowanie mikrokontrolerów jednoukladowych (8051, PIC i podobne) w języku asemblera - ze szczególnym zwróceniem uwagi na jak najmniejsze obciążenie procesora przez dużą liczbę podprogramów (współdzielenie czasu procesora). Takie podejście sprawia, że układ mikroprocesorowy staje się jakby układem wielozadaniowym, a przy okazji zostaje zminimalizowane niebezpieczeństwo zawieszania się programów i utknięcia całości w martwym punkcie. czytaj więcej
|
W tej części kursu pokażemy, w jaki sposób można obsłużyć klawiaturę matrycową, porty wejścia/wyjścia, zdefiniować zmienną oraz nauczymy się korzystania z symulatora. Podstawową częścią niemal każdego interfejsu użytkownika jest klawiatura – wirtualna lub wykonana na bazie zestyków mechanicznych. Dla potrzeb tego ćwiczenia zastosowałem moduł EB014-00-1 dostępny w ofercie Matriksa. Zawiera on typową klawiaturę matrycową przylutowaną do płytki drukowanej ze złączem DSUB9 oraz sieciami rezystorowymi. Aby łatwo można było zademonstrować jej działanie, zdecydowałem się na użycie modułu z diodami świecącymi – EB004-00-2. Uwaga: każdy nieczytelny, zminiaturyzowany obrazek można powiększyć klikając na nim. czytaj więcej
|
Robotyka to dziedzina łącząca wiedzę z zakresu mechaniki, elektroniki i automatyki. Zaawansowane roboty przemysłowe mogą wykonywać skomplikowane czynności z bardzo szybko i z dużą dokładnością. Ich działaniem steruje algorytm zapisany w programie sterowniczym. Przykładem takich robotów koga być roboty zgrzewające, lub lakierujące karoserie w fabrykach produkujących samochody. Istnieje też inna grupa robotów. W ich przypadku program sterujący nie składa się tylko ze ściśle określonych sekwencji wykonywanych jedna po drugiej. Algorytm sterujący dopuszcza różne warianty zachowania się robota zależnie od napływających informacji z wbudowanych sensorów. Są to na przykład wszelkiego rodzaju „inteligentne” pojazdy potrafiące omijać przeszkody, podążać za światłem, lub dźwiękiem. W bardzo zaawansowanych konstrukcjach na pokładzie umieszczone są kamery, a sterownik ma wbudowane procedury potrafiące analizować odbierany obraz i odpowiednio reagować.
czytaj więcej
|
Prezentujemy projekt wykonany z zastosowaniem pakietu Flowcode. Nieskomplikowane elektrycznie urządzenie jest dosłownie naszpikowane oprogramowaniem i wiedzą. Z jednej strony jest to pakiet Flowcode, dzięki któremu można dosłownie narysować sobie program, a z drugiej strony wiedza teoretyczna niezbędna do wykonania urządzenia działającego z różnymi aparatami fotograficznymi, różnych producentów, równie dobrze jak urządzenie firmowe. czytaj więcej
|
Często słychać echa dyskusji o tym, który język jest lepszy do programowania mikrokontrolerów: asembler czy w język wysokiego poziomu, na przykład C. Każda ze stron przedstawia swoje argumenty: asemblerowcy o totalnej kontroli nad programem, programujący w języku C o szybkim tworzeniu kodu i możliwości przenoszenia na różne platformy. W swojej praktyce przeszedłem oba te etapy, a teraz zacząłem zauważać również i inne możliwości. czytaj więcej
|