Flowcode

Poprzednio opisałem podstawy multipleksowania wyświetlaczy LED. Teraz nauczymy się, jak wykorzystać tę umiejętność w praktyce do wyświetlania wartości liczby. Posłużymy się przykładem nieskomplikowanego programu zegara czasu rzeczywistego, odmierzającego czas z użyciem systemu przerwań mikrokontrolera. Wspomniane przerwanie będzie współistniało z użytym wcześniej przerwaniem obsługi wyświetlacza. czytaj więcej
Flow Code ma specjalne makra przeznaczone do obsługi wyświetlaczy LED. Co ważne, dzięki parametryzacji są one przygotowane do obsługi wyświetlaczy multipleksowanych. Można to robić na dwa sposoby – albo układając pojedyncze wyświetlacze 7-segmentowe, albo posługując się komponentem o nazwie „led7seg4”. Jest to makro przeznaczone do obsługi wyświetlacza 4-cyfrowego, np. modułu E-blocks o symbolu EB008-00-1. W którymś z kolejnych artykułów pokażemy, jak zastosować taki wyświetlacz do zbudowania zegara, jednak teraz nauczymy się elementarza, to jest jak dołączyć taki wyświetlacz oraz jak obsłużyć go korzystając z przerwań. czytaj więcej
Nowoczesne języki programowania ewoluują w stronę, która umożliwi łatwe napisanie programu nie tylko elicie programistów, ale dosłownie każdemu. Pozwolą na to kompilatory graficzne, których aktualnie używają z powodzeniem zarówno profesjonaliści z różnych dziedzin, jak i… dzieci programujące klocki Lego Mindstorm. Przykładem środowiska programistycznego przeznaczonego równie dobrze dla profesjonalistów, jak i amatorów, służącego do programowania graficznego różnych rodzin mikrokontrolerów, jest produkt brytyjskiej firmy Matrix Multimedia – FlowCode. W tej części kursu pokażemy praktyczny sposób użycia FlowCode do napisania programu sterującego pracą lampki LED o regulowanym natężeniu świecenia. czytaj więcej
Współczesne języki programowania ewoluują w stronę, która umożliwi korzystanie z kompilatora i mikrokontrolera nie tylko elicie programistów, ale dosłownie każdemu. Pozwolą na to języki do programowania graficznego, których współcześnie używają z powodzeniem zarówno profesjonaliści z różnych dziedzin, jak i… dzieci programujące klocki Lego Mindstorm. Przykładem środowiska programistycznego przeznaczonego zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów, służącego do programowania graficznego różnych rodzin mikrokontrolerów, jest produkt brytyjskiej firmy Matrix Multimedia – FlowCode. Nie sposób przejść obok niego obojętnie. czytaj więcej
Na "starym" easy-sofcie był artykuł Jacka Domańskiego, który zginął przy przenosinach. Na Waszą prośbę - umieszczam go ponownie. W artykule Jado przedstawia swoje sposoby na programowanie mikrokontrolerów jednoukladowych (8051, PIC i podobne) w języku asemblera - ze szczególnym zwróceniem uwagi na jak najmniejsze obciążenie procesora przez dużą liczbę podprogramów (współdzielenie czasu procesora). Takie podejście sprawia, że układ mikroprocesorowy staje się jakby układem wielozadaniowym, a przy okazji zostaje zminimalizowane niebezpieczeństwo zawieszania się programów i utknięcia całości w martwym punkcie. czytaj więcej
W tej części kursu pokażemy, w jaki sposób można obsłużyć klawiaturę matrycową, porty wejścia/wyjścia, zdefiniować zmienną oraz nauczymy się korzystania z symulatora. Podstawową częścią niemal każdego interfejsu użytkownika jest klawiatura – wirtualna lub wykonana na bazie zestyków mechanicznych. Dla potrzeb tego ćwiczenia zastosowałem moduł EB014-00-1 dostępny w ofercie Matriksa. Zawiera on typową klawiaturę matrycową przylutowaną do płytki drukowanej ze złączem DSUB9 oraz sieciami rezystorowymi. Aby łatwo można było zademonstrować jej działanie, zdecydowałem się na użycie modułu z diodami świecącymi – EB004-00-2. Uwaga: każdy nieczytelny, zminiaturyzowany obrazek można powiększyć klikając na nim. czytaj więcej
Robotyka to dziedzina łącząca wiedzę z zakresu mechaniki, elektroniki i automatyki. Zaawansowane roboty przemysłowe  mogą wykonywać skomplikowane czynności z bardzo szybko i z dużą dokładnością. Ich działaniem steruje algorytm zapisany w programie sterowniczym. Przykładem takich robotów koga być roboty zgrzewające, lub lakierujące karoserie w fabrykach produkujących samochody. Istnieje też inna grupa robotów. W ich przypadku  program sterujący nie składa się tylko ze ściśle określonych  sekwencji wykonywanych jedna po drugiej. Algorytm sterujący dopuszcza różne warianty zachowania się robota zależnie od napływających informacji z wbudowanych sensorów. Są to na przykład  wszelkiego rodzaju „inteligentne” pojazdy potrafiące omijać przeszkody, podążać za światłem, lub dźwiękiem. W bardzo zaawansowanych  konstrukcjach na pokładzie  umieszczone są kamery, a sterownik ma wbudowane  procedury potrafiące analizować odbierany obraz i odpowiednio reagować. czytaj więcej
Prezentujemy projekt wykonany z zastosowaniem pakietu Flowcode. Nieskomplikowane elektrycznie urządzenie jest dosłownie naszpikowane oprogramowaniem i wiedzą. Z jednej strony jest to pakiet Flowcode, dzięki któremu można dosłownie narysować sobie program, a z drugiej strony wiedza teoretyczna niezbędna do wykonania urządzenia działającego z różnymi aparatami fotograficznymi, różnych producentów, równie dobrze jak urządzenie firmowe.  czytaj więcej
Często słychać echa dyskusji o tym, który język jest lepszy do programowania mikrokontrolerów: asembler czy w język wysokiego poziomu, na przykład C. Każda ze stron przedstawia swoje argumenty: asemblerowcy o totalnej kontroli nad programem, programujący w języku C o szybkim tworzeniu kodu i możliwości przenoszenia na różne platformy. W swojej praktyce przeszedłem oba te etapy, a teraz zacząłem zauważać również i inne możliwości. czytaj więcej